• Jörgen Putman
    "Kwartjes bij mensen laten vallen en op basis daarvan samen blijvende resultaten neerzetten"

    Jörgen Putman

  • Marcus Bergman
    "Samen aantoonbare doorbraken realiseren inspireert en smaakt naar meer"

    Marcus Bergman

  • Frank Ottink
    "Echte resultaten kun je alleen vasthouden als je het echt samen met je mensen en je management doet"

    Frank Ottink

  • Klaas Jan Oldenburger
    "Vanuit ieders eigen kracht samen écht verbeteren inspireert en geeft energie”

    Klaas Jan Oldenburger

  • willem-banner-1.png
    "Lean Six Sigma is enorm krachtig in de zoektocht naar structurele verbeteringen”

    Willem Heijboer

  • sergio-banner
    "Met Lean Six Sigma is het verbeterpotentieel van organisaties oneindig"

    Sergio Fernandez

  • 1. Banner Jeffrey Brinkma
    “Zowel het potentiële resultaat als de reis er naartoe maakt Lean Six Sigma krachtig én inspirerend”

    Jeffrey Brinkman

Is jouw organisatie een High-Performer?

Door Marcus Bergman op 25-sep-2019 16:04:46

Wie kent ze nog? Die opkomende bedrijven  ...

Wie kent ze nog? Door de jaren heen, zijn er veel voorbeelden te noemen van snel opkomende bedrijven in nieuwe markten. Denk aan Blockbusters, Sony Ericsson en MSN messenger, deze bedrijven hadden allemaal een dominante marktpositie ... om die vervolgens te verliezen en in de vergetelheid te raken.
Je kunt dit een ‘natuurlijke cyclus’ noemen of refereren naar de ‘wet van de remmende voorsprong’. Hoe dan ook, het lijkt bijna onmogelijk om als organisatie langdurig aan de top te blijven.

 

Wie houden het wél lang vol als toporganisatie?

Maar er is één groep die het tegendeel bewijst, namelijk de ‘High-Performing Organziations’ (HPO’s). Deze topbedrijven weten over een langdurige periode beter te presteren dan de concurrentie in hun sector. Voorbeelden van deze bedrijven zijn Microsoft, Apple, GE, Toyota, Unilever en Procter & Gamble. 

Wat is het verschil? Myth busting #1: Voorlopen

Voordat we kijken naar wat ‘HPO’s’ anders doen dan de gemiddelde organisatie is het ook belangrijk om te weten wat misvattingen zijn over toporganisaties.
Een van deze misvattingen is het moeten voorlopen met ontwikkelingen binnen een industrie. Even nieuwe ICT ‘ infietsen’? Effe Industrie 4.0 doen? 100% verduurzamen? ... Kortom ... effe nieuwe dingen doen ... Dacht het niet ... (sorry). Vaak worden zulke projecten doorgevoerd op basis van een trend in de markt. Je wilt tenslotte niet achterblijven, en liever nog, juist voorlopen op de concurrentie. Toporganisaties kijken niet zozeer OF je er iets mee doet, maar met name HOE je met ICT, Industrie 4.0 en andere ontwikkelingen omgaat binnen je strategie en visie.

Wat is het verschil? Myth busting #2: Een topproduct hebben, maakt je HPO

Een topproduct hebben (strategisch gezien: product leadership) is niet goenoeg. Denk maar aan ... Blockbusters, Sony Ericsson en MSN messenger… Het kan heel goed werken als ‘radicale’ nieuwkomer, maar niet op de langere duur. Elke klant en markt verandert. Dat je vandaag een topproduct hebt, brengt geen garantie voor de toekomst. Algemeen gezegd: de gekozen aanpak of zelfs strategie kan op een moment heel goed zijn, maar maakt je nog geen High Performer.

Wat maakt dan wél het verschil?

Wat doen HPO bedrijven anders waardoor ze zo lang een leidende positie weten te behouden? Dit is een vraag die onderzoekers de afgelopen decennia bezig heeft gehouden. Onderzoekers en adviseurs hebben aangetoond dat bepaalde factoren onderscheid maken tussen een ‘HPO’ (langdurig beter presterend in een sector) en een ‘non-HPO’ (... u snapt hem wel).
Deze factoren zijn recent (2019) nog eens samengevat door LSSP in de volgende 7 dimensies: customer & market focus, leadership, strategy, agile organization, engaged people, Behavior en Lean processes (zie afbeelding).

Lees verder

Onderwerpen: verbetercultuur, Change agent, Lean Change, LSSP, verbeteren, HPO, High Performing

Change agent | Blog Lean Six Sigma Partners

Door Tom van der Laan op 11-jul-2016 10:06:08


De huidige ‘best practice’  trainingen over verbeteren zijn onze populaire Lean of Lean Six Sigma trainingen, zoals de Green- en Black Belt trainingen. Green- en Black Belts zijn verbeterprojectleiders, gericht op een snel en goed resultaat. De Lean Six Sigma tools worden hierbij vaak als ‘hard’ of ‘blauw’ gezien (of gebracht). Daarnaast wordt er (uiteraard) serieus stilgestaan bij de ‘zachte', de 'rode’ kant van verbeteren.

Lees verder

Onderwerpen: Lean, zachte kant, Change agent, Lean verbeterprojecten