Riëtta Klijn

Coach, trainer , (sr) GB

Hoe begonnen?

Na mijn studies ben ik gaan werken op de commerciële binnendienst van een recycling bedrijf. Hier kreeg veel telefoontjes van klanten, tevreden en ontevreden. Binnen de kortste keren was ik bezig samen met o.a. de administratie en andere relevante afdelingen om

"Stimuleer medewerkers om verbeteringen door te voeren”

klantenklachten zo spoedig mogelijk goed op te lossen. Wat ik hier vooral geleerd heb is dat medewerkers heel goed weten wat er verbeterd dient te worden om klachten te voorkomen.

Waarom LSS?
Na de commerciële binnendienst ben ik gaan werken voor het Japanse bedrijf Ricoh, eerst als milieu coördinator en later als TQM Manager. Hier kwam ik in aanraking met het EFQM model, dit model gebruikten wij om te bepalen “wat” er verbeterd dient te worden en welke sterktes we zeker dienen te behouden. Om verbeteringen goed door te voeren (de hoe?) kwamen we op het idee om LSS in te voeren. Mijn Japanse baas was niet meteen enthousiast, ik kwam er al snel achter dat Lean Japans is en Six Sigma Amerikaans...

"Zet de klant centraal bij alles wat je doet”

Door over Lean te gaan lezen, kwam ik erachter dat wat ik “normaal” vond binnen Ricoh, zoals bijv. duidelijke richting waar Ricoh wilde staan over 5 jaar, klant altijd centraal stellen bij alles wat je doet, kleine verbeteringen continue doorvoeren, medewerkers betrekken bij verbeteringen, respect voor de medewerkers, klanten en omgeving....., dat dit de Lean cultuur is waar iedereen over schrijft.

"Verbeteren begint bij jezelf "

Sinds 5 jaar werk ik voor mijzelf en ik pas relevante onderdelen van EFQM, LSS, NLP.... toe als dit het beste is voor de klant. Als voorbeeld: VSM pas ik toe bij veel van mijn klanten, de klanten zien snel waar de verspilling zit en de quick win’s springen eruit.  

.Daarna gebruikt ik de projectmatige aanpak van LSS om de verbeteringen door te voeren. Verder merk ik dat het belangrijk is om een duidelijk doel neer te zetten en de medewerkers vanaf het begin mee te nemen in het doorvoeren van deze verbeteringen.  

Bent u op zoek naar het doorvoeren van verbeteringen op een plezierige manier, neem dan gerust contact met mij op.