Prestatiematen: Parts per million (PPM)

De PPM is een prestatiemaat. PPM (Parts Per Million) is het aantal defecte eenheden per miljoen eenheden.

Doel van PPM

Weergeven hoe goed klanteisen behaald worden

Toelichting

De PPM is een proportie, en staat letterlijk voor het aantal ‘defective Parts Per Million parts. In Lean Six Sigma termen: weet wat de klant als defect product of dienst ervaart. Gebruik deze informatie (aantallen) om te beoordelen of de prestatie naar wens is (of niet). PPM (meer als ppm) wordt ook gebruikt als maat voor de gemeten luchtvervuiling door een bepaald element. Dat kun je dan moeilijk een prestatie noemen.

PPM in formulevorm: 1 miljoen * (# defecte producten (parts) p / totaal aantal producten n)

PPM aanpak

  • Meet het aantal defecte producten (of diensten) volgens de klant
  • Rangschik de discrete data in ‘# defecte producten (p)’ en ‘totaal aantal producten (n)’
  • Bereken de PPM

Synoniem en/ of alternatief van PPM

In plaats van de PPM kun je ook wel de DPMO hanteren (‘percentage goede eenheden’).

Duur van het berekenen van PPM

Met een reken-app meteen te berekenen. Datacollectie kost (veel) meer tijd.

Voorbeeld van het berekenen van PPM

Het aantal dossiers met minimaal 1 relevante fout of hiaat is 400 van de afgelopen 800. De PPM is dan 1 miljoen * 400/800 = 500.000 (50% van de dossiers heeft niets/ wel ‘iets’).

Ontdek onze trainingen