Prestatiematen: Parts per million (PPM)

op

De PPM is een prestatiemaat. PPM (Parts Per Million) is het aantal defecte eenheden per miljoen eenheden.

Doel van PPM

Het doel van de PPM is het weergeven hoe goed klanteisen behaald worden. 

Toelichting

De PPM is een proportie, en staat letterlijk voor het aantal ‘defective Parts Per Million parts. In Lean Six Sigma termen: weet wat de klant als defect product of dienst ervaart. Gebruik deze informatie (aantallen) om te beoordelen of de prestatie naar wens is (of niet). PPM (meer als ppm) wordt ook gebruikt als maat voor de gemeten luchtvervuiling door een bepaald element. Dat kun je dan moeilijk een prestatie noemen.

PPM in formulevorm: 1 miljoen * (# defecte producten (parts) p / totaal aantal producten n)

PPM aanpak

  • Meet het aantal defecte producten (of diensten) volgens de klant
  • Rangschik de discrete data in ‘# defecte producten (p)’ en ‘totaal aantal producten (n)’
  • Bereken de PPM

Alternatief van PPM

In plaats van de PPM kun je ook wel de DPMO hanteren (‘percentage goede eenheden’).

Duur van het berekenen van PPM

Met een reken-app meteen te berekenen. Datacollectie kost (veel) meer tijd.

Voorbeeld van het berekenen van PPM

Het aantal dossiers met minimaal 1 relevante fout of hiaat is 400 van de afgelopen 800. De PPM is dan 1 miljoen * 400/800 = 500.000 (50% van de dossiers heeft niets/ wel ‘iets’).

Meer lezen over de volgende onderwerpen:

Meer weten over Parts Per Million?

Portretfoto Willem cirkelvorm

Willem Heijboer

Trainer/adviseur

LSSP boek: Samenzinnig verbeteren
De complete toolbox om aantoonbaar te verbeteren.

Portretfoto Willem cirkelvorm

Willem Heijboer

Master Black Belt

"Dit is een maat welke de klant ook echt ervaart (in de tijd)"

Onze Lean Six Sigma Trainingen

Benieuwd naar wat wij doen?
 
In onze brochure vind je ons volledige trainings- en consultancyaanbod.
Download de brochure