• Jörgen Putman
    "Kwartjes bij mensen laten vallen en op basis daarvan samen blijvende resultaten neerzetten"

    Jörgen Putman

  • Marcus Bergman
    "Samen aantoonbare doorbraken realiseren inspireert en smaakt naar meer"

    Marcus Bergman

  • Frank Ottink
    "Echte resultaten kun je alleen vasthouden als je het echt samen met je mensen en je management doet"

    Frank Ottink

  • Klaas Jan Oldenburger
    "Vanuit ieders eigen kracht samen écht verbeteren inspireert en geeft energie”

    Klaas Jan Oldenburger

  • willem-banner-1.png
    "Lean Six Sigma is enorm krachtig in de zoektocht naar structurele verbeteringen”

    Willem Heijboer

  • sergio-banner
    "Met Lean Six Sigma is het verbeterpotentieel van organisaties oneindig"

    Sergio Fernandez

  • 1. Banner Jeffrey Brinkma
    “Zowel het potentiële resultaat als de reis er naartoe maakt Lean Six Sigma krachtig én inspirerend”

    Jeffrey Brinkman

Kaoru Ishikawa is degene die ervoor gezorgd heeft dat we op een nieuwe manier naar ons werk zijn gaan kijken. Hij is degene die leidinggevenden erop heeft aangespoord voortdurend te streven naar hogere kwaliteitsniveaus voor de klant. Wat veel mensen niet weten is dat het Ishikawa diagram, ook wel het Fishbone diagram genoemd, voortkomt uit de filosofie van ‘Continu Verbeteren’.

“Kwaliteitsverbetering is een voortdurend proces, er is altijd een volgende stap”.

Met de introductie van het visgraat diagram heeft Ishikawa ons een tool gegeven waarmee we in staat zijn om alle mogelijke oorzaken (causes) van een probleem (effect) in kaart te brengen en daarmee tot de wortels (root causes) van imperfecties te komen. Na de tweede wereldoorlog heeft Dr. Eduard W. Deming samen met Ishikawa het diagram als eerste kwaliteitstool ingezet binnen Kwaliteitsmanagement in Japan. De geboorte van een niet meer weg te denken tool voor de Analyse fase binnen de DMAIC aanpak van Lean Six Sigma.

Wanneer pas je het toe?

  • Wanneer oorzaken van een probleem in kaart moeten worden gebracht
  • Het team niet in staat is om tot de kern van problemen te komen (m.a.w. vast zit)

Hoe pas je het toe?

  1. Omschrijf de probleem definitie (effect) en plaats dit in de kop van het diagram
  2. Brainstorm vervolgens over mogelijke oorzaken vanuit een aantal hoofdcategorieën:
    1. Mens
    2. Machine
    3. Materiaal
    4. Methode
    5. Milieu
    6. Meting
  3. Probeer zoveel mogelijk oorzaken in kaart te brengen per categorie
  4. Blijf per oorzaak de waarom vraag stellen om tot de kern te komen (‘5 times Why’)
  5. Selecteer vervolgens gezamenlijk de belangrijkste kernoorzaken (root causes)

 Een voorbeeld van een visgraatdiagram van een facturatieprobleem van een machinefabriek.FISHBONE_DIAGRAM_-_Factuurfouten_Machinefabriek_Massive.png

Klaas Jan Oldenburger
Door Klaas Jan Oldenburger

"Vanuit ieders eigen kracht samen écht verbeteren inspireert en geeft energie”