• Sanne Nieuwenhuijse
    “Door medewerkers zelf te leren continu verbeteren, kun je een team zien opbloeien en pas écht impact hebben”

    Sanne Nieuwenhuijse

  • Jörgen Putman
    "Kwartjes bij mensen laten vallen en op basis daarvan samen blijvende resultaten neerzetten"

    Jörgen Putman

  • anne_banner.png
    "Het mooie aan Lean Six Sigma vind ik dat het onmogelijke mogelijk wordt gemaakt"

    Anne de Lange

  • Tom van der Laan
    "Mensen zelf in beweging zien komen richting een verbeterd resultaat werkt stimulerend"

    Tom van der Laan

  • Marcus Bergman
    "Samen aantoonbare doorbraken realiseren inspireert en smaakt naar meer"

    Marcus Bergman

  • Frank Ottink
    "Echte resultaten kun je alleen vasthouden als je het echt samen met je mensen en je management doet"

    Frank Ottink

  • Klaas Jan Oldenburger
    "Vanuit ieders eigen kracht samen écht verbeteren inspireert en geeft energie”

    Klaas Jan Oldenburger

  • Carolien ter Weijden
    "Ideeën zijn mooi, maar zonder uitvoering, blijven het ideeën"

    Carolien ter Weijden

  • Judy Pander
    "Getriggerd worden altijd out-of-the-box te denken doet continu verbeteren"

    Judy Pander

Kaoru Ishikawa is degene die ervoor gezorgd heeft dat we op een nieuwe manier naar ons werk zijn gaan kijken. Hij is degene die leidinggevenden erop heeft aangespoord voortdurend te streven naar hogere kwaliteitsniveaus voor de klant. Wat veel mensen niet weten is dat het Ishikawa diagram, ook wel het Fishbone diagram genoemd, voortkomt uit de filosofie van ‘Continu Verbeteren’.

“Kwaliteitsverbetering is een voortdurend proces, er is altijd een volgende stap”.

Met de introductie van het visgraat diagram heeft Ishikawa ons een tool gegeven waarmee we in staat zijn om alle mogelijke oorzaken (causes) van een probleem (effect) in kaart te brengen en daarmee tot de wortels (root causes) van imperfecties te komen. Na de tweede wereldoorlog heeft Dr. Eduard W. Deming samen met Ishikawa het diagram als eerste kwaliteitstool ingezet binnen Kwaliteitsmanagement in Japan. De geboorte van een niet meer weg te denken tool voor de Analyse fase binnen de DMAIC aanpak van Lean Six Sigma.

Wanneer pas je het toe?

  • Wanneer oorzaken van een probleem in kaart moeten worden gebracht
  • Het team niet in staat is om tot de kern van problemen te komen (m.a.w. vast zit)

Hoe pas je het toe?

  1. Omschrijf de probleem definitie (effect) en plaats dit in de kop van het diagram
  2. Brainstorm vervolgens over mogelijke oorzaken vanuit een aantal hoofdcategorieën:
    1. Mens
    2. Machine
    3. Materiaal
    4. Methode
    5. Milieu
    6. Meting
  3. Probeer zoveel mogelijk oorzaken in kaart te brengen per categorie
  4. Blijf per oorzaak de waarom vraag stellen om tot de kern te komen (‘5 times Why’)
  5. Selecteer vervolgens gezamenlijk de belangrijkste kernoorzaken (root causes)

 Een voorbeeld van een visgraatdiagram van een facturatieprobleem van een machinefabriek.FISHBONE_DIAGRAM_-_Factuurfouten_Machinefabriek_Massive.png

Klaas Jan Oldenburger
Door Klaas Jan Oldenburger

"Vanuit ieders eigen kracht samen écht verbeteren inspireert en geeft energie”