Define: Wat is het probleem?

De Definitiefase (D) van een DMAIC verbeterproject maakt duidelijk wat het klantprobleem is, wanneer je succesvol bent (SMART), en waar je met je team concreet aan gaat werken.

Doel van de Define-fase

  • Het probleem helder afbakenen en definiëren
  • De omvang van het traject bepalen
  • Draagvlak krijgen in de organisatie

Toelichting

De Definitiefase is de eerste projectfase van de DMAIC projectmethodologie. In deze fase verhelder je het probleem (de uitdaging) van de organisatie, waarbij pijnpunten van je klant (extern en/of intern) centraal staan.

Het is belangrijk dat dit duidelijk is voor – en gedragen wordt door – de belangrijkste belanghebbenden (bijvoorbeeld stuurgroep leden, sponsors, etc.).

Define aanpak

  • Kies uit verschillende klantproblemen en baken het probleem verder af (scoping)
  • Begrijp kritieke klantbehoeften, maak deze specifiek en meetbaar
  • Stel de projectgroep samen en krijg ook duidelijk wat de behoeften van andere belanghebbenden zijn
  • Word het – samen met de probleemeigenaar – eens over het (Project)Charter inclusief Business Case.

Duur van de Define-fase

Een Kaizen Definitiefase kan 1 uur duren. Maar bij een
organisatie zonder heldere prestatiecultuur of met gering
klantbesef, ben je zo drie maanden verder.

Meestal duurt deze fase echter niet langer dan 1 maand.

Ontdek onze trainingen