‘Hoe maak je van een idee een bedrijf?’ vragen velen zich af. Waarom? Voor een betere wereld, het ontwikkelen of behoud van gezonde economische groei, om wat te noemen.
Je kunt natuurlijk beginnen met het schrijven van een klassiek, dik business plan die qua cijfers mooi kloppen, waarmee je in Nederland financiering wilt vinden voor een prachtproduct. Maar ja, banken denken in risico’s, vaak niet zoals jij.
Veel gedoe toch? Oh ja, die suikeroom, wil die echt 50% van de aandelen? Teveel toch? Enneh, die huidige baan van je levert wel meer zekerheid aan inkomsten op. Zeker nu die kleine er is, wel zo verstandig.
Anders wordt het, als je je beseft dat het begrip ‘baanzekerheid’ aan vanzelfsprekendheid verliest in Nederland (het aantal ZZP’ers bijvoorbeeld is nog steeds groeiende). De nieuwe generatie werkenden ziet na een flinke crisis ook wel in dat er alternatieve mogelijkheden zijn op een carrière, dan die baan bij een of andere logge organisatie. Dan maar een gokje wagen?
Nu we het toch steeds meer over zogenaamde startups hebben, een coole APP ontwikkelen zou toch mooi zijn? Of als vlogger leven van je eigen Youtube kanaal?
Weinigen zijn echt succesvol
Bedenk: er is een score van 50% van starters, laat staan innovators, die het langer dan 5 jaar als organisatie overleeft. Geen megakans op succes, dus. Enorm veel initiatiefnemers, bewindslieden, ondernemers en bestaande organisaties worstelen hier al heel lang mee.
In die zin is er een prima excuus om niet te hoeven beginnen. De weerstand is vaak groter dan de energie om verder te gaan. Je kunt daarentegen ook gewoon beginnen en leren van de praktijk. Alleen, om succesvol te zijn, helpt het wel om een aantal tips en aanpakken te volgen.
Wat is innoveren NIET?
Innoveren is, zeker in de afgelopen decennium, een modewoord te noemen, bijna de heilige graal voor een gezonde, duurzame economie. Allereerst de definitie. Is innoveren hetzelfde als creatief zijn?
Creatievelingen zijn positieve, verfrissende of vernieuwende denkers, maar innoveren is meer dan dat. Creatievelingen zijn immers niet typische doeners of veranderaars. Top voor in een brainstorm, dat altijd. Nee dus. Innoveren is ook niet ‘iets nieuws’ maken. Dan ben je mogelijk inventief of (her)ontwerper.
Hint: de grootste verspilling volgens Lean bij vernieuwers? Juist: overprocessing! Iets nieuws maken, waar niemand op wacht (tsja, je moeder vind het misschien leuk voor je).
Wat is innoveren dan wèl?
Volgens het innovatieplatform, uit de tijd van premier Balkenende, is een innovatie: “het cashen van kennis”. Ter aanvulling: volgens de hedendaagse opvattingen is innoveren niets meer dan “iets nieuws succesvol vermarkten”.
Dat gaat dus verder dan het zijn van een ‘Willie Wortel’. Oftewel, mensen willen voor je uitvinding echt betalen! Het voldoet dus aan een behoefte wat echt gekocht wordt; het helpt om een ‘pijn’ weg te nemen bij anderen.
Verschillende innovatie aanpakken
Zoals gezegd, veel mensen worstelen om een idee efficiënt en effectief om te zetten tot iets van waarde. Om succesvol te zijn, helpt het om wat tips, of zelfs een aanpak te volgen. Populaire aanpakken binnen Lean Six Sigma om iets nieuws mee te bouwen, of zelfs te innoveren, zijn in onderstaande tabel weergegeven. Dit zijn de Scrum Sprint, 3p's, BML en DMADV.
Hiernaast komen vele varianten en namen van aanpakken voor, soms meerdere in een organisatie, zoals GE. In een volgend boek genaamd Leanoveren®, wordt hier meer aandacht aan besteed.