LSSP 10 jaar 'samen': LSSP-oprichters blikken terug en vooruit

De oorsprong

logo_lssp_10jaarDe oprichters Marcus Bergman, Frank Ottink en Jörgen Putman van LSSP kenden elkaar van een eerdere werkgever. De eigenaar waar ze voor werkten, wilde het bedrijf verkopen. Waren zij geïnteresseerd? Het antwoord daarop was nee.

lssp_partners

Wel wilden ze alle drie hun expertise in veranderkunde en procesmanagement inzetten om organisaties slimmer te laten werken. Als ze er alledrie zo over dachten, waarom dan niet samen aan iets nieuws beginnen?

Ze kenden elkaar dan al een paar jaar en hadden er vertrouwen in dat een nieuw, gezamenlijk initiatief een goed idee was. Weliswaar met duidelijk verschillende kwaliteiten, vonden de drie elkaar inhoudelijk en wat betreft waarden. Ze gaan voor lange termijn-relaties met klanten, waarbij werken aan duurzame verbeteringen het uitgangspunt is. “Relaties komen ook na jaren weer langs voor een nieuw traject. Van midden klein bedrijf tot multinationals.”

Pand zonder marmer

Wat meewerkte in de uitvoering van de prille plannen, is dat de familie Putman een leegstaand pand bezat aan de Rademakerstraat in Soesterberg. Het werd de hoofdzetel van LSSP. Het voldoet aan de gestelde criteria: voldoende ruimte om uit te kunnen breiden, genoeg plek voor trainingen en een centrale ligging in het land.

lssp_samenzinnig

Waarom niet Soesterberg als de Amsterdamse Zuidas voor de initiatiefnemers niet echt hoeft? Zoals een ondernemer zei die, voordat hij klant werd het pand inspecteerde: “Jullie hebben tenminste geen marmer op de vloer.”

Geïnteresseerd in onze werkwijze? Klik hier voor openstaande vacatures. 

Lange termijn relaties

lssp_frank_ottink

Het voelt meteen goed. De drie initiatiefnemers vinden het belangrijk dat het werk voor iedereen ook gewoon leuk is. Jörgen formuleert het zo: ''Ik zie ons alledrie als vakidioten, die het vooral leuk vinden om dit soort werk te doen. Niet om op korte termijn onderaan de streep zoveel mogelijk over te houden, nee, om lange termijn relaties op te bouwen.'' Frank benadrukt dat het werk inhoudelijk leuker is als je niet alleen trainer of consultant bent. De consultant die ook trainer is, is bovendien beter in staat om kennis over te brengen.

Een van de diensten van LSSP is het verzorgen van trainingen. Klanten komen in trainingen met een eigen case. Voor de te scholen mensen is dat veel interessanter, herkenbaarder en aantrekkelijker dan een standaard PowerPoint presentatie. De trainingen van LSSP zijn zo veel interactiever en praktijkgericht. Deelnemers zeggen: “jullie trainingen lijken op workshops.”

Het doel is om met LSSP te groeien, maar niet ‘groeien om te groeien’. En voilà, bij LSSP zijn ze tien jaar na de start met een kern van ongeveer tien vaste medewerkers plus tien associates (die ingeschakeld worden op projectbasis). Een onderneming waarin iedereen elkaar kent, is het uitgangspunt.

Klik hier en kijk welke training past bij jouw verbetervraag.

Ideeën in overvloed

Ze zijn het er ook over eens dat de toepassing van Lean, Six Sigma en ook Agile van grote impact kan zijn voor organisaties. Met een paar ‘eenvoudige’ aanpassingen kun je het verschil maken. Marcus geeft als voorbeeld dat alleen al door het praten met mensen, het observeren (volgen) van producten en diensten en het verzorgen van enkele workshops, grote besparingen kunnen worden bereikt: ''Wauw, dat door een Lean procesanalyse en de medewerkers op de werkvloer echt te betrekken in enkele sessies, eindelijk ‘het lek’ boven kwam waarom vijftig mensen af en toe ‘urenlang duimen draaiden’; dat was ook indrukwekkend voor de klant zelf. En achteraf is het misschien makkelijk, maar vooraf was deze bottleneck toch een onbekende.'

lssp_klant

Een bedrijf beginnen is ook iets anders willen doen. Bij LSSP zie je dat terug in de weekindeling, de taakverdeling en de werkwijze. De afspraken zijn helder: maandag tot en met donderdag ben je bij of voor de klant bezig, vrijdag is het kantoordag. De partners zelf zijn geen klassieke bestuurders maar meer meewerkende voormannen; ze staan zelf nog met de voeten op de werkvloer als adviseur, trainer en coach. En om bijvoorbeeld koffie in te schenken.

Benieuwd naar onze projecten? Klik hier voor onze blogs!

Iedereen is welkom ... en wat geven zij terug?

Elke branche kan aankloppen met vragen. LSSP richt zich in zijn dienstverlening niet op specifieke markten of branches. Zorg, logistiek, productie, chemie, gemeenten … iedereen kan bij ons terecht. Verbeteren kan je in principe overal. En de klanten, die zijn na tien jaar meer dan tevreden. De laatst gemeten klanttevredenheidsscore? Een gemiddelde van 9+ !

Bent u benieuwd hoe LSSP de komende 10 jaar voor zich ziet? Lees dat en nog meer in ons 10 jarig jubileum boek!

Tienjarig jubileum boek

Om ons tienjarig jubileum te vieren heeft LSSP een boek geschreven met betrekking tot het verleden en het heden van onze prachtige organisatie!

logo_lssp_10jaar

Vragen? Stel ze via het contactformulier.

 

BBQ Aanmelding 2022