Waarom werken visuele meetings zo goed?
Zoals veel Lean-experts weten is dingen visueel maken een belangrijke factor om het 'zo simpel als mogelijk' te maken. Met behulp van visuals kun je boodschappen beter (en Lean) overbrengen. Dit wordt als zeer waardevol ervaren in workshops en verandertrajecten.
Er is een spannende ontwikkeling gaande in het interactief veranderen in organisaties: visuele meetings, ook wel graphic facilitation genoemd. Waarom die ontwikkeling? Omdat visueel denken bij de mens zit ingebakken. Daarom werkt het zo goed om samen vraagstukken aan de hand van beelden aan te pakken. Visuele meetings vergroten de participatie, de gezamenlijke denkkracht en inzicht in 'the bigger picture'.
Inspiratiesessie over visuele meetings met Jeroen Blijsie
Op 2 juni 2016 heb we met de Nyenrode Lean Kring en Jeroen Blijsie (auteur van het boek 'Hartelijk Gefaciliteerd') een interactieve en inspirerende teken-workshop georganiseerd. Het was weer een zeer geslaagde avond waarbij Jeroen ons mee nam op reis in de tekenwereld! Inspirerend om te zien, hoe je met relatief eenvoudige symbolen beter de boodschap kunt overbrengen en dit kunt toepassen in je meetings en Lean workshops.
Er zijn vijf redenen die Jeroen ons heeft geleerd waarom visuele meetings zo goed werken:
-
Het plezier en de waarderingAls mensen een visualisatie zien ontstaan of er zelf aan meewerken, dan vindt men het vaak gewoon leuk. Het begint al bij de welkomstplaat die men treft bij binnenkomst in de zaal. Ook groeit de waardering en trots op het resultaat van een visuele meeting: een overzicht in één plaat van wat men heeft bedacht, zoals een visie, proces of jaarplan.
- Mensen doen meer mee
Juist omdat visualisatie vanaf het begin leuk is, staat men direct meer open voor de dialoog. Ook omdat een plaatje meestal meer zegt dan de spreekwoordelijke duizend woorden, heeft men sneller begrip voor wat men eigenlijk bedoelt. En wat je ook vaak ziet is dat de visualisatie in wording naar mate de meeting vordert steeds meer de ‘plaats van aandacht’ wordt. Mensen kijken en wijzen letterlijk steeds vaker naar de plaat, waarmee de acceptatie en het eigenaarschap van het resultaat snel groeit.
- Je wordt creatiever
Als we een tekst lezen, kost dat relatief veel hersencapaciteit. En dat terwijl een plaatje bijna instant in ons brein binnenkomt! Sommige wetenschappers zeggen dat een plaatje 60.000 maal sneller binnenkomt dan een woord of zin.Als je dus met beelden werkt, speel je hersencapaciteit vrij voor creativiteit, dialoog en innovatie. - Ja gaat the Big Picture zien
Inzichten komen als men ‘het’ letterlijk voor zich ziet: een totaaloverzicht van een problematiek, een projectplanning of een samenhangende visie. Dit noemen we The Big Picture. Relaties, causale verbanden en patronen zijn zo snel zichtbaar.
- Het blijft langer hangen
Plaatjes blijven langer hangen! Mensen denken in plaatjes, dus waarom maken we daar niet meer gebruik van?