• Sanne Nieuwenhuijse
    “Door medewerkers zelf te leren continu verbeteren, kun je een team zien opbloeien en pas écht impact hebben”

    Sanne Nieuwenhuijse

  • Jörgen Putman
    "Kwartjes bij mensen laten vallen en op basis daarvan samen blijvende resultaten neerzetten"

    Jörgen Putman

  • anne_banner.png
    "Het mooie aan Lean Six Sigma vind ik dat het onmogelijke mogelijk wordt gemaakt"

    Anne de Lange

  • Tom van der Laan
    "Mensen zelf in beweging zien komen richting een verbeterd resultaat werkt stimulerend"

    Tom van der Laan

  • Marcus Bergman
    "Samen aantoonbare doorbraken realiseren inspireert en smaakt naar meer"

    Marcus Bergman

  • Frank Ottink
    "Echte resultaten kun je alleen vasthouden als je het echt samen met je mensen en je management doet"

    Frank Ottink

  • Klaas Jan Oldenburger
    "Vanuit ieders eigen kracht samen écht verbeteren inspireert en geeft energie”

    Klaas Jan Oldenburger

  • Carolien ter Weijden
    "Ideeën zijn mooi, maar zonder uitvoering, blijven het ideeën"

    Carolien ter Weijden

  • Judy Pander
    "Getriggerd worden altijd out-of-the-box te denken doet continu verbeteren"

    Judy Pander

Wordt u ook wel een radeloos van de vele factoren die het succes van een project bepalen? Kaoru Ishikawa bedacht hier binnen het gedachtengoed van Lean een oplossing voor.

Blog_FIshbone.jpeg

Ishikawa zag dat mensen vaak radeloos werden van de vele factoren die het succes van een proces bepalen. Hij bedacht een overzichtelijk visueel hulpmiddel om die factoren in zes categorieën (zes M’en) onder te brengen, om aan de hand daarvan een gestructureerde discussie te kunnen voeren. In de dienstensector maakt men er tegenwoordig ook gebruik van, al is het ook met andere categorieën.

Aanpak:

  1. Teken de grondvorm van het diagram (een vis met zes graten) op een groot vel papier.
  2. Schrijf het probleem in de ‘kop’ van de vis, en markeer elk van de graten met een van de zes M’en: Mens, Machine, Materialen, Methode, Milieu, Metingen
  3. Laat de groep zoveel mogelijk oorzaken benoemen en indelen bij een van de zes M’en
  4. Verduidelijk de gevonden oorzaken in een interview volgens de 5*waarom methode
  5. Herleid de problemen tot de grondoorzaken. Voorbeeldvraag: ‘Als we deze oorzaak wegnemen, is het probleem dan opgelost?’
  6. Prioriteer de oorzaken tot slot (om deze mogelijke grondoorzaken te valideren)

Geïnteresseerd in methodieken die verbeterresultaten laten zien? Bekijk de content van de LEAN SIX SIGMA GREEN BELT training via deze link:

Green Belt


 

Tom van der Laan
Door Tom van der Laan

"Mensen zelf in beweging zien komen richting een verbeterd resultaat werkt stimulerend"