• Jörgen Putman
    "Kwartjes bij mensen laten vallen en op basis daarvan samen blijvende resultaten neerzetten"

    Jörgen Putman

  • Marcus Bergman
    "Samen aantoonbare doorbraken realiseren inspireert en smaakt naar meer"

    Marcus Bergman

  • Frank Ottink
    "Echte resultaten kun je alleen vasthouden als je het echt samen met je mensen en je management doet"

    Frank Ottink

  • Klaas Jan Oldenburger
    "Vanuit ieders eigen kracht samen écht verbeteren inspireert en geeft energie”

    Klaas Jan Oldenburger

  • willem-banner-1.png
    "Lean Six Sigma is enorm krachtig in de zoektocht naar structurele verbeteringen”

    Willem Heijboer

  • sergio-banner
    "Met Lean Six Sigma is het verbeterpotentieel van organisaties oneindig"

    Sergio Fernandez

  • 1. Banner Jeffrey Brinkma
    “Zowel het potentiële resultaat als de reis er naartoe maakt Lean Six Sigma krachtig én inspirerend”

    Jeffrey Brinkman

Wie kent ze nog? Die opkomende bedrijven  ...
HPO-5

Wie kent ze nog? Door de jaren heen, zijn er veel voorbeelden te noemen van snel opkomende bedrijven in nieuwe markten. Denk aan Blockbusters, Sony Ericsson en MSN messenger, deze bedrijven hadden allemaal een dominante marktpositie ... om die vervolgens te verliezen en in de vergetelheid te raken.
Je kunt dit een ‘natuurlijke cyclus’ noemen of refereren naar de ‘wet van de remmende voorsprong’. Hoe dan ook, het lijkt bijna onmogelijk om als organisatie langdurig aan de top te blijven.

 

Wie houden het wél lang vol als toporganisatie?

Maar er is één groep die het tegendeel bewijst, namelijk de ‘High-Performing Organziations’ (HPO’s). Deze topbedrijven weten over een langdurige periode beter te presteren dan de concurrentie in hun sector. Voorbeelden van deze bedrijven zijn Microsoft, Apple, GE, Toyota, Unilever en Procter & Gamble. 

Wat is het verschil? Myth busting #1: Voorlopen

Voordat we kijken naar wat ‘HPO’s’ anders doen dan de gemiddelde organisatie is het ook belangrijk om te weten wat misvattingen zijn over toporganisaties.
Een van deze misvattingen is het moeten voorlopen met ontwikkelingen binnen een industrie. Even nieuwe ICT ‘ infietsen’? Effe Industrie 4.0 doen? 100% verduurzamen? ... Kortom ... effe nieuwe dingen doen ... Dacht het niet ... (sorry). Vaak worden zulke projecten doorgevoerd op basis van een trend in de markt. Je wilt tenslotte niet achterblijven, en liever nog, juist voorlopen op de concurrentie. Toporganisaties kijken niet zozeer OF je er iets mee doet, maar met name HOE je met ICT, Industrie 4.0 en andere ontwikkelingen omgaat binnen je strategie en visie.

Wat is het verschil? Myth busting #2: Een topproduct hebben, maakt je HPO

Een topproduct hebben (strategisch gezien: product leadership) is niet goenoeg. Denk maar aan ... Blockbusters, Sony Ericsson en MSN messenger… Het kan heel goed werken als ‘radicale’ nieuwkomer, maar niet op de langere duur. Elke klant en markt verandert. Dat je vandaag een topproduct hebt, brengt geen garantie voor de toekomst. Algemeen gezegd: de gekozen aanpak of zelfs strategie kan op een moment heel goed zijn, maar maakt je nog geen High Performer.

Wat maakt dan wél het verschil?

Wat doen HPO bedrijven anders waardoor ze zo lang een leidende positie weten te behouden? Dit is een vraag die onderzoekers de afgelopen decennia bezig heeft gehouden. Onderzoekers en adviseurs hebben aangetoond dat bepaalde factoren onderscheid maken tussen een ‘HPO’ (langdurig beter presterend in een sector) en een ‘non-HPO’ (... u snapt hem wel). HPO-1
Deze factoren zijn recent (2019) nog eens samengevat door LSSP in de volgende 7 dimensies: customer & market focus, leadership, strategy, agile organization, engaged people, Behavior en Lean processes (zie afbeelding).

 

Leuk! Maar wat heb ik hieraan?

Allereerst: heeft uw organisatie een ambitie? Zo nee, lees maar niet verder. Zo ja? ...

Blijkbaar presteren HPO’s langdurig beter dan de concurrentie, omdat zij beter op de 7 genoemde dimensies presteren dan de ‘gemiddelde’ organisatie. Dus, als je hoog presteert op deze succesdimensies, zal dat zich vertalen naar een leidende marktpositie. Aldus heeeel veel onderzoek.

Maar hoe weet je nu zeker hoe jouw organisatie op deze zeven dimensies presteert? En, misschien wel het meest relevant, op welke onderwerpen kan jouw organisatie zich het beste richten? Kortom, om te verbeteren, wat pak je op? Hier kan en wil LSSP je graag in begeleiden.

De HPO Quick Scan … voor je Next Level

LSSP biedt een versnelde dienst aan; de ‘HPO Assessment als Quick Scan’. Niet meer die assessments van een week lang, of van EUR 20 duizend, of een rapport van 50 pagina’s maar slechts twee dagen voor een gevalideerde, gedragen en gepresenteerde ‘kijkoperatie’ van uw organisatie!

Met deze dienst zullen ervaren consultants uw organisatie beoordelen op de eerder genoemde succesdimensies. Dit wordt gedaan in de vorm van een representatieve steekproef (horizontaal en verticaal) binnen uw organisatie. Hieruit blijkt of jouw organisatie: Reactive, Early, Mature of zelfs Inspiring (REMI) is voor wat betreft de succesdimensies. 


HPO-2

Aanvullend wordt er een workshop gefaciliteerd. In deze sessie worden de resultaten van de assessment verwerkt om inzicht te krijgen op de te nemen verbeterstappen als organisatie. De workshop beantwoord de vraag: Welke onderwerpen pak je op om naar een ‘Next Level’ te gaan?

Win de HPO Quick Scan … voor je Next Level

Wil je kans maken op een gratis HPO quick scan (2 dagen)? Of voor een HPO asssesor training (1 dag)?
Vul dan de survey in.

Door Djimmer Menses en Marcus Bergman
In samenwerking met:

HPO-4

Meer informatie opvragen bij ons? Neem contact met ons op via het telefoonnummer 0346 215 025 of stuur een mail naar algemeen@leansixsigmapartners.nl. 

Marcus Bergman
Door Marcus Bergman

Aan het einde van de vorige eeuw werd ik gegrepen door procesverbetering, dat me sinds die tijd niet meer heeft losgelaten. Mijn motivatie is om mensen en organisaties helpen nog effectiever te worden.