Is jouw organisatie een High-Performer?

op

Wie kent ze nog? Die opkomende bedrijven  ...
HPO-5

Wie kent ze nog? Door de jaren heen, zijn er veel voorbeelden te noemen van snel opkomende bedrijven in nieuwe markten. Denk aan Blockbusters, Sony Ericsson en MSN messenger, deze bedrijven hadden allemaal een dominante marktpositie ... om die vervolgens te verliezen en in de vergetelheid te raken.
Je kunt dit een ‘natuurlijke cyclus’ noemen of refereren naar de ‘wet van de remmende voorsprong’. Hoe dan ook, het lijkt bijna onmogelijk om als organisatie langdurig aan de top te blijven.

Wie houden het wél lang vol als toporganisatie?

Maar er is één groep die het tegendeel bewijst, namelijk de ‘High-Performing Organziations’ (HPO’s). Deze topbedrijven weten over een langdurige periode beter te presteren dan de concurrentie in hun sector. Voorbeelden van deze bedrijven zijn Microsoft, Apple, GE, Toyota, Unilever en Procter & Gamble. 

Wat is het verschil? Myth busting #1: Voorlopen

Voordat we kijken naar wat ‘HPO’s’ anders doen dan de gemiddelde organisatie is het ook belangrijk om te weten wat misvattingen zijn over toporganisaties.
Een van deze misvattingen is het moeten voorlopen met ontwikkelingen binnen een industrie. Even nieuwe ICT ‘ infietsen’? Effe Industrie 4.0 doen? 100% verduurzamen? ... Kortom ... effe nieuwe dingen doen ... Dacht het niet ... (sorry). Vaak worden zulke projecten doorgevoerd op basis van een trend in de markt. Je wilt tenslotte niet achterblijven, en liever nog, juist voorlopen op de concurrentie. Toporganisaties kijken niet zozeer OF je er iets mee doet, maar met name HOE je met ICT, Industrie 4.0 en andere ontwikkelingen omgaat binnen je strategie en visie.

Wat is het verschil? Myth busting #2: Een topproduct hebben, maakt je HPO

Een topproduct hebben (strategisch gezien: product leadership) is niet goenoeg. Denk maar aan ... Blockbusters, Sony Ericsson en MSN messenger… Het kan heel goed werken als ‘radicale’ nieuwkomer, maar niet op de langere duur. Elke klant en markt verandert. Dat je vandaag een topproduct hebt, brengt geen garantie voor de toekomst. Algemeen gezegd: de gekozen aanpak of zelfs strategie kan op een moment heel goed zijn, maar maakt je nog geen High Performer.

Wat maakt dan wél het verschil?

Wat doen HPO bedrijven anders waardoor ze zo lang een leidende positie weten te behouden? Dit is een vraag die onderzoekers de afgelopen decennia bezig heeft gehouden. Onderzoekers en adviseurs hebben aangetoond dat bepaalde factoren onderscheid maken tussen een ‘HPO’ (langdurig beter presterend in een sector) en een ‘non-HPO’ (... u snapt hem wel).

2229 LSSP HPO Infographic_LSSP_transparant
Deze factoren zijn recent (2019) nog eens samengevat door LSSP in de volgende 7 dimensies: Win-win stakeholderism, Actionable strategy, Inspiring leadership, Lean processess, Agile organization, Engaged people en Proactive behavior (zie afbeelding).

 

Leuk! Maar wat heb ik hieraan?

Allereerst: heeft uw organisatie een ambitie? Zo nee, lees maar niet verder. Zo ja? ...

Blijkbaar presteren HPO’s langdurig beter dan de concurrentie, omdat zij beter op de 7 genoemde dimensies presteren dan de ‘gemiddelde’ organisatie. Dus, als je hoog presteert op deze succesdimensies, zal dat zich vertalen naar een leidende marktpositie. Aldus heel veel onderzoek.

Maar hoe weet je nu zeker hoe jouw organisatie op deze zeven dimensies presteert? En, misschien wel het meest relevant, op welke onderwerpen kan jouw organisatie zich het beste richten? Kortom, om te verbeteren, wat pak je op? Hier kan en wil LSSP je graag in begeleiden.

De HPO Quick Scan … voor je Next Level

LSSP biedt een versnelde dienst aan; de ‘HPO Assessment als Quick Scan’. Niet meer die assessments van een week lang, of van EUR 20 duizend, of een rapport van 50 pagina’s maar slechts twee dagen voor een gevalideerde, gedragen en gepresenteerde ‘kijkoperatie’ van uw organisatie!

Met deze dienst zullen ervaren consultants uw organisatie beoordelen op de eerder genoemde succesdimensies. Dit wordt gedaan in de vorm van een representatieve steekproef (horizontaal en verticaal) binnen uw organisatie. Hieruit blijkt of jouw organisatie: Reactive, Early, Mature of zelfs Inspiring (REMI) is voor wat betreft de succesdimensies. 


HPO-2

Aanvullend wordt er een workshop gefaciliteerd. In deze sessie worden de resultaten van de assessment verwerkt om inzicht te krijgen op de te nemen verbeterstappen als organisatie. De workshop beantwoord de vraag: Welke onderwerpen pak je op om naar een ‘Next Level’ te gaan?

Win de HPO Quick Scan … voor je Next Level

Heb je interesse in een HPO quick scan (2 dagen)? Of voor een HPO asssesor training?
Vul dan de survey in.

Door Djimmer Menses en Marcus Bergman
In samenwerking met:

HPO-4

Meer informatie opvragen bij ons? Neem contact met ons op via het telefoonnummer 0346 215 025 of stuur een mail naar algemeen@leansixsigmapartners.nl. 

Meer lezen over de volgende onderwerpen:

, , , , , ,

Spreek met een expert

LSSP_Marcus-zw

Marcus Bergman

Master Black Belt

Over LSSP:
Meer dan 50 jaar ervaring in het trainen, coachen en adviseren in lean en Six Sigma.

LSSP_Marcus-zw

Marcus Bergman

Master Black Belt

Trainer/Adviseur

"Waarom Lean Six Sigma? Vanwege het unieke karakter van de aanpak ontstaat er een echte win-win voor klanten en organisatie."

Onze Lean Six Sigma Trainingen

Yellow Belt-8

Yellow Belt

(1 dag)

Orange Belt-8

Orange Belt

(2 dagen)

Green Belt-8

Green Belt

(6 - 8 dagen)

Benieuwd naar wat wij doen?
 
In onze brochure vind je ons volledige trainings- en consultancyaanbod.
Download onze brochure