Hoe lean werken in de zorg de patiënttevredenheid kan verhogen

op

Lean werken in de zorg: Verlagen van de werkdruk & hogere klanttevredenheid

Lean richt zich op het verkomen van verspilling in tijd en menskracht, door het zorgvuldig afstemmen van de productie op de marktvraag en verwachtingen van de klant.

Binnen de zorg draagt een tevreden patiënt bij aan het succes van de organisatie. Maar hoe zorg je dat een patient de beste zorg krijgt? En hoe zorg je dat iedereen op tijd en ook correct behandeld/geholpen wordt? Hier komt Lean in de zorg om de hoek kijken.

Door middel van efficiëntie, optimalisatie van werkprocessen en het verminderen van fouten/verspilling, kan lean in de zorg leiden tot een hogere patiënttevredenheid. Benieuwd hoe dit in jouw organisatie toegevoegde waarde kan hebben? Lees dan verder..
Lean in de zorg

Lean in de zorg toepassen

Lean in de zorg kan toegepast worden in alle verschillende sectoren van de gezondheidszorg zoals ziekenhuizen, zorginstellingen, apotheken maar ook bijvoorbeeld bij een bedrijf gespecialiseerd in labatoriumsystemen. Om een beter beeld te vormen hoe lean toegepast kan worden in de zorg, vind je hieronder twee verbeterprojecten van LSSP bij onze klanten binnen de Zorg & Gezondheid sector.

Zorginstelling van langdurige zorg

Een voorbeeld uit de praktijk vindt plaats in een zorginstelling van langdurige zorg. De instelling heeft al jaren een capaciteits tekort en dit heeft invloed op de werkddruk en patiënttevredenheid. Om de uitdaging nog groter te maken, is er net een nieuwe groep klanten bijgekomen door een nieuwe wetgeving binnen de zorgsector.

De vraag aan LSSP: de werkdruk te verlagen door processen efficiënter in te richten

Na een sessie met belanghebbende zijn er verbeterpunten geidentificeerd die verdeeld kunnen worden in 1. klantgerichter werken en 2. soepelere operationele processen. In totaal zijn er 10 verbeteringen doorgevoerd en is de werkdruk aanzienlijk verlaagt binnen de organisatie, ook kan de klant beter en sneller geholpen worden.
Hieronder twee van de belangrijkste verbeteringen:

  1. Klantdossiers worden vollediger bijgehouden zodat klanten eerder de best passende zorg ontvangen en intern zijn meerdere processen gestandaardiseerd door taken en verantwoordelijkheden te verduidelijken
  2. Het aantal onnodige telefoontjes met 40% is afgenomen en dat doorlooptijden van meerzorgaanvragen verkort zijn van 8 naar 2 weken.

Benieuwd naar de andere verbeteringen en hoe het proces is verlopen, lees dan meer over hoe lean hoge werkdruk kan wegnemen

Minder tijd nodig voor onderhoud labstraten

Een ander voorbeeld is van een internationaal bedrijf gespecialiseerd in laboratoriumsystemen voor de gezondheidszorg. Zij kampte met het probleem dat de tijd voor onderhoud en reparatie onder de europese benchmark was.

De vraag aan LSSP: essentiële KPI te verbeteren: onderhoud en reparatie tijd.

Het verbetertraject focuste zich op twee kanten.

  • De harde kant (aantoonbare verbeteringen op basis van data en feiten). Bijvoorbeeld het beter inzetten van data. Zo bleek, na het beter registreren en meer data analyses, dat het goed is te focussen op kritieke details zoals te veel kleinschalige vervangingen van onderdelen.
  • De zachte kant (de expertise van medewerkers) met als resultaat een 25% vermindering van de tijd dat nodig is om een reparatie uit te voeren. Dit allemaal met de juiste scholing en het verbeteren van het effectief en efficiënt inzetten van regionale Field Service Engineers.

Meer weten over hoe LSSP tot de deze oplossingen is gekomen? Lees dan meer over hoe Lean Six Sigma boven verwachting succesvol is bij onderhoud en reperatie 

Ook leuk om te lezen is een gast blog van een van onze deelnemers over hoe hij met een Green Belt praktijkcertificering een succesvol verbeterproject afrond binnen een zorggroep: Gastblog: Green Belt Training, de toegevoegde waarde

Lean in de zorg

Conclusie 

Lean werken in de zorg draagt bij aan een hogere patiënttevredenheid en betere werkprocessen. Door verspilling in tijd en menskracht te voorkomen wordt de werkdruk lager en zal de kwaliteit van het werk verhoogt worden. Kortom, lean in de zorg kan leiden tot efficiëntie, optimalisatie van werkprocessen en het verminderen van fouten/verspilling. 

Spreek met een expert

LSSP_Marcus-zw

Marcus Bergman

Master Black Belt

Over LSSP:
Meer dan 50 jaar ervaring in het trainen, coachen en adviseren in lean en Six Sigma.

LSSP_Marcus-zw

Marcus Bergman

Master Black Belt

Trainer/Adviseur

"Waarom Lean Six Sigma? Vanwege het unieke karakter van de aanpak ontstaat er een echte win-win voor klanten en organisatie."

Onze Lean Six Sigma Trainingen

Benieuwd naar wat wij doen?
 
In onze brochure vind je ons volledige trainings- en consultancyaanbod.
Download de brochure