Binnen Toyota (TPS) ingevoerde, effectieve interviewtechniek om tot de kern te komen. Vraag letterlijk meerdere keren “waarom?” (“why?”) totdat je bij de grondoorzaak bent.
Doel van 5x waarom
Het doel van 5 keer de waarom vraag stellen is om tot de mogelijke grondoorzaak van een probleem komen.
Toelichting
Symptoombestrijding is als de fietsband plakken, zonder het glas op het pad op te ruimen… Echt goed doorvragen is, zeker bij onduidelijke problemen, wijzer dan speculatief meteen in oplossingen of ‘schuldigen’ te denken. Vijf keer (min of meer) doorvragen met “waarom?”. Helpt in het verbeteren om:
- Echt tot de kern van een probleem of risico te komen
- Niet direct ‘schuldigen’ aan te wijzen op basis van eerste vermoedens, primaire reacties of aannames
- Niet te snel in symptoombestrijding te denken
5x waarom aanpak
- Begrijp wat het probleem is (of de uitdaging)
- Vraag meerdere keren “waarom?”. Controleer of je de antwoorden snapt
- Verifieer met observaties (op locatie) of anderzijds of een oorzaak klopt
- Stop wanneer je merkt dat je tot de echte (grond)oorzaak bent aangekomen
Synoniem van 5x waarom
In het Engels: 5 times “why?”
Duur van 5x waarom
Kan in enkele minuten.
Voorbeeld van 5x waarom
Binnen een dienstverlenende organisatie is onderstaande analyse gedaan met een groep.