Borging LOM

Om te borgen dat Lean Operationeel Management toegepast blijft worden is het nuttig om dit te blijven meten. Na de uitrol van bijvoorbeeld een Lean programma kan men het soms lastig vinden om vast te blijven houden aan Lean Operationeel Management. Door het simpelweg bij te houden aan de hand van een turflijstje of in een Excel,  kan men bijhouden in hoeverre men Lean dagelijks blijft toepassen in het werk. Voorbeelden zijn: bijhouden hoe veel dagstarts, weekstarts of Kaizen sessies er per week in het team worden gehouden of hoeveel verbeterideeën er onder handen zijn en hoeveel er worden geïmplementeerd.

Doel van LOM borgen

  1. Visualiseren status van Lean Operationeel Management binnen het team
  2. Transparantie van de voortgang inclusief afwijkingen
  3. Ondersteunen consistente en op feiten gebaseerde teamdialogen en identificeren verbetermogelijkheden

Aanpak van LOM borgen

  1. Bepaal met het team welke Lean Operationeel Management aspecten minimaal behouden moeten worden
  2. Definieer hiervoor een KPI
  3. Benoem een KPI-eigenaar
  4. Visualiseer de KPI en integreer deze in het KPI-bord (zie hoofdstuk ‘KPI-bord’)
  5. Zorg dat de betreffende KPI’s periodiek worden gemeten
  6. Bespreek de KPI’s in de weekstart en definieer bij afwijkingen passende verbeteringen

Synoniem en/ of alternatief van LOM borging

Kritieke Prestatie Indicatoren (KPI’s) op LOM zelf.

Duur van borging LOM

Borging van Lean Operationeel Management duurt altijd: “lean is nooit klaar”.

Voorbeeld van LOM borging

Zie hieronder voor twee voorbeelden van KPI-sets die borgen dat Lean Operationeel Management blijft bestaan in de organisatie.

KPI sets voor LOM borging op verschillende afdelingen

KPI grafieken voor borging LOM

Ontdek onze trainingen