Doel Begrijpen wat een nulmeting inhoudt en waarvoor je die gebruikt
In het kort Een nulmeting binnen Lean Six Sigma geeft aan hoe groot het probleem of de uitdaging feitelijk is, vanuit de klant gezien. Uitgedrukt in (een) (ken)getal(len) en grafiek(en).
Toelichting Een nulmeting is een feitelijke weergave van de huidige situatie. Binnen Lean is dit vaak beschrijvende statiek in relatie tot klanteisen. Binnen Six Sigma wordt in de nulmeting vaker ook inferentiële statistiek meegenomen. Denk hierbij aan het toetsen op normaliteit, of het weergeven van betrouwbaarheidsintervallen.
Meer te weten komen over het maken een nulmeting? Klik dan hier en schrijf je nu in voor de Green Belt training
Aanpak • Koppel de indicator Y aan meetbare, kritieke klanteisen • Valideer representatieve data van deze indicator Y • Bedenk welke grafiek(en) het meest logisch en/of toepasbaar is (zijn) • Bereken relevante beschrijvende statistiek (kengetallen) zoals een centrum- en spreidingsmaat en vat de procesprestatie samen (bijvoorbeeld in ‘% OK’, σ-niveau, PPM/DPMO) • Deel deze nulmeting met je belanghebbenden (stakeholders)
Synoniem en/of alternatief Een nulmeting heet ook wel een ‘procesprestatie-analyse en stabiliteitstoetsing‘ bij continue data. In het Engels: baseline of current state (performance) of the AS-IS situation. Puur vanuit een Kaizen event gezien, kan een spaghettidiagram, concentratiediagram, VSM of FMEA een soort ‘analytische’ nulmeting opleveren. Binnen maandenlange DMAIC verbetertrajecten vallen deze tools vaak juist onder de Analysefase.
Geïnteresseerd in het maken van een nulmeting? Klik dan hieren schrijf je nu in voor een van onze trainingen!
Duur Als valide data beschikbaar zijn, kan een half uur genoeg zijn. Maar in de praktijk kom je van alles tegen. Binnen Lean Six Sigma praten we vaak over dagen tot maanden.
Huidige procesprestatie in getallen en grafieken
 
Overzicht voor gangbare grafieken en getallen in de nulmeting Welke grafieken en getallen gebruik je?


|