Strategy Deployment gaat over het operationaliseren van een strategie naar de dagelijkse operatie. Hierdoor wordt het verband duidelijk tussen strategie en de dagelijkse praktijk van medewerkers/ teams/ afdelingen. Dit stelt hen in staat om hun bijdrage aan de strategie beter te begrijpen en hier effectiever aan bij te dragen.
De Strategy Deployment training is opgebouwd uit 2 dagen waarbij deelnemers bekend worden gemaakt met verschillende modellen en om actiegericht over te gaan tot het toepassen daarvan in eigen organisatie.
Gedurende de Strategy Deployment training komen de volgende onderwerpen aan bod:
Menselijke aspect (rollen, taken en gedrag)
Het proces van het opstellen
Het inbedden in de dagelijkse operatie
Het monitoren en doorontwikkelen
Het koppelen van Strategy Deployment aan Obeya, LOM en overlegstructuren
Veel organisaties slagen er niet in om doelen te definiëren, laat staan deze te bereiken. Deze training is bedoeld voor iedereen die ervaart dat hun doelen vaag en niet meetbaar zijn, onduidelijk hoe deze doelen bereikt worden en waar de strategische doelen te complex zijn voor verschillende lagen in de organisatie.
De Strategy Deployment training is specifiek bedoeld voor:
Leiders en managers die hun teamprestaties willen verbeteren
Procesverbeteraars die hun toolbox willen uitbreiden met een bewezen aanpak
Verbetermanagers die Strategy Deployment bijeenkomsten willen gaan faciliteren.
Project- en programmamanagers die hun projecten effectiever willen beheren en de samenwerking en communicatie willen verbeteren
Een groot voordeel van een inhouse-traject is de volledige toepassing op de eigen situatie. Je kunt dan samen met collega´s direct aan de slag met het opstellen van een Strategy Deployment.
Hiervoor geldt een vast dagtarief, waardoor het kostentechnisch interessant als je met minstens 6 medewerkers wilt deelnemen aan de Strategy Deployment training.
Voor optimaal resultaat is het aan te bevelen om de training dan op te knippen in enkele modules. Hierdoor is er uitzoek- en bedenktijd tussendoor. Dit komt de kwaliteit en het draagvlak van het eindresultaat ten goede.
Anders gezegd: een in-company training biedt de gelegenheid om een gedragen strategy deployment te formuleren. Het geeft na afronding direct richting aan je dagelijkse operatie.
"Er was genoeg tijd om elkaar te leren kennen. De training was erg interactief. Er werd op een gezonde manier het creatieve deel van mijn brein geprikkeld. Je wordt goed gestimuleerd om mee te doen, maar ook iedereen krijgt zijn of haar kans om input te geven."
Eddy Koldeweij
Master scheduler
"Een mooie training waar praktijk en theorie in balans voorkomen. Het mooie is dat je het direct in de praktijk kunt toepassen en vele raakvlakken ziet in de eigen organisatie!! Een toegevoegde waarde voor mij en het bedrijf helemaal TOP!"
Houssam Ahrazem
Manager ICT & procesinnovatie
Rogier heeft ons geholpen om onze strategische ambities te vertalen naar bondig geformuleerde doelstellingen en meetbare actiepunten. Dat gaf ons de noodzakelijke kapstok om de hele organisatie in lijn met onze strategie te laten functioneren.
Pieter Kroese
Screenpoint Medical
In principe is er geen vooropleiding nodig voor de Strategy Deployment training.
Enige kennis van Lean is wel aanbevolen, dit kan al op het niveau van een Yellow Belt of een Orange Belt.
In het kort: nee (behalve als je soms met de auto bent).
Bij best wat opleidingsinstituten krijg je inderdaad ‘extra’ trainingskosten, zoals kosten voor opleidingsmappen, een te bestellen boek, lunch, koffie of thee, ruimteverhuur.
Dat alles is inbegrepen.
Alleen bij de locaties in het centrum van de grote steden, daar hebben we te maken met gemeentebeleid. Te Rotterdam en Amsterdam. En dat beleid verandert ook wel eens.
Strategy Deployment gaat over de vertaling van een strategie van een organisatie of organisatieonderdeel, naar de dagelijkse operatie. Kortom: niet alleen waar willen we naar toe, maar ook hoe we daar naar toe willen én hoe we kort-cyclisch monitoren.
Wanneer de 'neuzen dezelfde kant op staan', is het makkelijker om doelen te behalen dan wanneer iedereen zijn eigen ideeën en doelstellingen nastreeft. Het is dus van groot belang voor elke organisatie dat het duidelijk is wat het doel is en hoe dit gerealiseerd moet worden. Als dat voor iedereen duidelijk is en ook is doorvertaald naar 'wat betekent dit dan voor mij?', dan vergoot dit de kans op succes voor de organisatie
Als de 'stip op de horizon' en 'de weg er naar toe' niet duidelijk zijn, kan er ook niet gericht verbeterd worden. Tijd en middelen zijn altijd schaars, dus ook verbeterprojecten willen we doen in lijn met de strategie en niet (zoals regelmatig gebeurt) op basis van willekeurige initiatieven.
Er zijn wereldwijd allerlei modellen en tools voor Strategy Deploment. Veel gebruikte methoden in Nederland zijn de Hoshin Kanri (X-matrix) en OGSM.