De vaardigheden van een succesvolle Change Agent

op

Change Agent {zelfstandig naamwoord} 

Een persoon die organisaties begeleid tijdens een verandering.  

Change agents zijn de drijvende kracht achter verandering binnen organisaties. Ze worden ook wel ‘de katalysator’ of ‘de inspirator’ van veranderingen genoemd.

Een change agent identificeert en adresseert de belangrijkste behoeften van de verandering zodat het verander proces zo effectief mogelijk zijn doel kan realiseren.

De change agent zet hiervoor al zijn kennis en kunde in om de organisatie hierin te begeleiden. Maar wat voor vaardigheden heeft een change agent nu nodig om succesvol te zijn? 

Change_agent

Vaardigheden van een change agent 

Een van de meest belangrijke vaardigheden is dat de change agent de ‘business’ en de mensen goed kent waarbinnen een verandering plaats vindt. Wat zijn nu de vaste patronen binnen de organisatie danwel afdeling wanneer verandering plaatsvindt. Hoe wordt hier meestal op gereageerd door een ieder. Hoe lopen de ‘hazen’.

De context begrijpen, hoe beter de change agent dit doet, hoe beter hij of zij het kan voorspellen en daar dan weer op anticiperen. Bijvoorbeeld, hoe wordt gereageerd wanneer nieuwe ideeën worden ingebracht door mensen op de afdeling. Worden ze omarmd of worden ze bij voorbaat niet serieus genomen.

Dit kan inzicht geven in de reden van passiviteit en zelfs negativiteit  bij de workshops over de invulling van de verandering.  

Grondige kennis van verandermanagment 

Goede change agents kennen daarnaast de basis theorieën ten aanzien van verandering en hebben ervaring met het toepassen van tools & kennis van verschillende methodes.

Dit stelt hen in staat om passende strategieën en interventies toe te passen die aansluiten bij de specifieke behoeften van een organisatie of een individu. Door vertrouwd te zijn met verschillende verandermanagementmethoden en -tools, kunnen ze flexibel reageren op diverse situaties en uitdagingen.

Een voorbeeld hierbij is verlies en loslaten bij veranderingen. Vanuit de theorie weten we dat weerstand tegen verandering vaak voortkomt uit angst of verlies of het gevoel van controle verlies.

Bijvoorbeeld bij vervanging van het IT systeem. Als je hun gevoelens van verlies negeert, kan dit leiden tot verhoogde weerstand en een gebrek aan betrokkenheid bij de verandering. Door eerst aandacht te besteden aan het verlies, in plaats van alleen maar bezig zijn met het verleiden naar het nieuwe, laat je zien dat je hun emoties erkent en respecteert, waardoor je een basis van vertrouwen en betrokkenheid kunt opbouwen. 

Red Belt (1)

Kortom, een grondige kennis van verandermanagement stelt change agents in staat om de juiste interventies te kunnen plegen en daarmee succesvolle veranderingen te kunnen faciliteren. 

Hoge mate van empathie

Tenslotte, succesvolle change agents zijn diegene die over een hoge mate van empathie beschikken, oftewel inlevingsvermogen. Verandering gaat meestal gepaard met emoties en weerstand. We moeten namelijk vaak ‘andere’ dingen die we gewend zijn doen en die we prettig vonden.

Door empathisch te zijn, kan een change agent de perspectieven, gevoelens en behoeften van de betrokkenen begrijpen en waarderen. Dit stelt hen in staat een ondersteunende omgeving te creëren waarin mensen zich gehoord en begrepen voelen. 

Empathie helpt een change agent ook om effectiever te communiceren en relaties op te bouwen met degenen die de verandering ondergaan. Door vertrouwen en verbinding op te bouwen, kunnen ze weerstand verminderen en mensen aanmoedigen om actief deel te nemen aan de veranderingsinspanningen. 

Vaardigheden van een change agent

Bovendien stelt empathie een change agent in staat om verschillende perspectieven beter te begrijpen en diversiteit binnen de organisatie te omarmen. Door zich in te leven in anderen, kunnen ze inclusieve veranderingsstrategieën ontwikkelen die rekening houden met de diverse behoeften en standpunten van alle belanghebbenden. 

Kortom, empathie is essentieel voor een change agent omdat het de sleutel is tot het opbouwen van vertrouwen, het verminderen van weerstand en het creëren van een omgeving waarin succesvolle verandering mogelijk is. 

Training voor de Change Agent 

De Red Belt training / Change Management training is ideaal voor diegene die zich willen ontwikkelen als Change agent. In de training wordt er verder ingegaan op verschillende modellen die er voor zorgen dat je de belanghebbenden wél meekrijgt in een verandering.

Met zowel kennis en kunde kun je aan het eind van deze 8-daagse training jezelf een Change Agent noemen en gecertificeerd Red Belt bij LSSP

Red Belt

 

Meer lezen over de volgende onderwerpen:

,

Meer weten over worden van een Change Agent?

LSSP_Sergio-vierkant-kleiner-1

Sergio Fernandez

Master Black Belt

Over LSSP:
Meer dan 50 jaar ervaring in het trainen, coachen en adviseren in lean en Six Sigma.

LSSP_Sergio-vierkant-kleiner-1

Sergio Fernandez

Master Black Belt

Trainer/Adviseur

"Empathie is een essentiële eigenschap voor een succesvolle change agent"

Onze Lean Six Sigma Trainingen

Benieuwd naar wat wij doen?
 
In onze brochure vind je ons volledige trainings- en consultancyaanbod.
Download de brochure