Consultant Marcus Bergman vertelt over hoe jouw innovatieproject of zelfs innovatieproces verbetert kan worden met een workshop genaamd 'visgraat-analyse'. Een standaard workshop werkvorm binnen Lean.
Ren jij ook van expert naar expert? Of … breng je mensen samen om tot grondoorzaken te komen?
Een projectleider van een panelenproducent (bouwsector), kwam deze week met een hulpvraag. Tegenvaller: in haar innovatieproject kwam naar voren dat bijna alle laboratoriumtesten tot afkeur leidden. Vertraging!
Wat was het specifieke pijnpunt? De aanhechting tussen twee lagen van hun te ontwikkelen product, ging voor geen meter. Hoe kwam dit? De projectleider is een hoogopgeleide (PhD) professional, die veel weet. Maar, zij wist niet waardoor dit kwam. Niet raar. Dit was immers nieuw voor eenieder. Er waren meerdere afdelingen bij betrokken. Hoe ‘fix’ je dat dan ‘effe’?
Wel, veel mensen denken vaak gauw: wie weet er hier het meeste van? Wie is hier de (senior) expert? Die moet ik hebben! Maar ja, wie weet er nu alles van een nieuw te ontwikkelen product? Je kunt het proberen, maar wat als je na het wegwerken van een mogelijk eerste oorzaak weer allemaal labotesten doet, en je nog steeds veel afkeur hebt? Dumpen die ‘expertise’ en dan naar een volgende expert?!? Tsja, zo kun je veel ‘heen en weer’ lopen en uitproberen. En loopt het project nog (veel) meer uit.
Alleen ben je snel … samen kom je verder
Een individuele topper, die gewend is om alleen te werken (of die het liefst alleen werkt), denkt mogelijk niet aan hoe je dit oplost als team. Toch?
Bedenk eens: hoe kom je als afdeling overstijgende groep tot een mogelijke grondoorzaak? En, niet onbelangrijk, het gaat er in organisaties niet alleen om dat JIJ leert, toch? Of dat jij de ‘alwetende’ bent? Hoe doe je dat ‘samenzinnig’? Hoe leren mensen dan onderling van elkaar effectief? Het lerend vermogen van teams of zelfs organisaties is namelijk belangrijk, zeker als je een toporganisatie wilt zijn. Zo blijkt uit divers onderzoek (o.a. Peter Senge en lerende organisaties, of, recenter, Lean Services gericht of de HPO assessment van LSSP).
Als lezer denk je nu (hoop ik): zij kan dit oplossen, door een écht (interactieve) workshop met meerdere, multidisciplinaire experts over oorzaken te (laten) verzorgen! Inderdaad. Briljant. En ja, dat deden we dus. In dit geval, door specifiek te oefenen met een visgraatanalyse in groepsverband. Voor haar wat onwennig, maar dat kan en mag natuurlijk.
Afbeelding 1. Aanpak workshop grondoorzakenanalyse (visgraat)
Tip: na de workshop wel de mogelijke of gekozen grondoorzaken toetsen met behulp van data (bewijs). Hier bleek een ‘waarschijnlijke’ oorzaak (de ‘leeftijd’ van het materiaal) vervolgens toch niet relevant te zijn. En een andere oorzaak bleek interessanter dan eerst gedacht.
Want alleen ben je misschien sneller … samen kom je verder. Met een ‘team gerelateerde verbeterstructuur’, dat dan weer wel.
Een andere klant (uit de machinebouw) wil deze aanpak nu structureel in zijn organisatie ‘inbedden’. Om, met een praktische structuur, afdeling overstijgend oorzaken te analyseren en om samen te verbeteren.
Meer weten over effectieve grondoorzakenanalyses of een ‘visgraat’?
Wil je meer weten over hoe je effectief grondoorzaken gezamenlijk kunt faciliteren? Klik dan op onderstaande blogs.
De eerste keer dat je een visgraat doet
Historie van het visgraat diagram
Meer leren als projectleider of verbeteraar?
Wil je leren hoe je een grondoorzakenanalyse (Root Cause Analysis) ‘samenzinnig’ kunt doen? Wil je zelf oefenen (leren)? Volg dan onze Green Belt opleiding!
Om van verworven kennis naar echte kunde te gaan? Volg dan een Lean (Six Sigma) Green Belt of Black Belt opleiding bij LSSP!
Advies?
LSSP. Voor als je écht samen met elkaar wilt verbeteren. Snel meer weten? Neem contact op: