• Jörgen Putman
    "Kwartjes bij mensen laten vallen en op basis daarvan samen blijvende resultaten neerzetten"

    Jörgen Putman

  • anne_banner.png
    "Het mooie aan Lean Six Sigma vind ik dat het onmogelijke mogelijk wordt gemaakt"

    Anne de Lange

  • Marcus Bergman
    "Samen aantoonbare doorbraken realiseren inspireert en smaakt naar meer"

    Marcus Bergman

  • Frank Ottink
    "Echte resultaten kun je alleen vasthouden als je het echt samen met je mensen en je management doet"

    Frank Ottink

  • Klaas Jan Oldenburger
    "Vanuit ieders eigen kracht samen écht verbeteren inspireert en geeft energie”

    Klaas Jan Oldenburger

  • Carolien ter Weijden
    "Ideeën zijn mooi, maar zonder uitvoering, blijven het ideeën"

    Carolien ter Weijden

  • Judy Pander
    "Getriggerd worden altijd out-of-the-box te denken doet continu verbeteren"

    Judy Pander

  • willem-banner-1.png
    "Lean Six Sigma is enorm krachtig in de zoektocht naar structurele verbeteringen”

    Willem Heijboer


boek_bestellennnn.png

Lean Six Sigma - Samenzinnig verbeteren

De complete toolbox om aantoonbaar te verbeteren

Doel
 • Het probleem helder afbakenen en definiëren
• De omvang van het traject bepalen
• Draagvlak krijgen in de organisatie

In het kort
De Definitiefase (D) van een DMAIC-verbeterproject maakt duidelijk wat het klantprobleem is, wanneer je succesvol bent (SMART: Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdsgebonden), en waar je met je team concreet aan gaat werken.

Meer te weten komen? Klik dan hier en schrijf je in voor de Green Belt training.

Toelichting
De Definitiefase is de eerste projectfase van de DMAIC-projectmethodologie. In deze fase verhelder je het probleem (de uitdaging) van de organisatie, waarbij pijnpunten van je klant (extern en/of intern) centraal staan.
Het is belangrijk dat dit duidelijk is voor – en gedragen wordt door – de belangrijkste belanghebbenden (bijvoorbeeld stuurgroep leden, sponsors et cetera).

Aanpak
• Kies uit verschillende klantproblemen en baken het probleem verder af (scoping)
• Begrijp kritieke klantbehoeften, maak deze specifiek en meetbaar
• Stel de projectgroep samen en krijg ook duidelijk wat de behoeften van andere belanghebbenden zijn
• Word het – samen met de probleemeigenaar – eens over het (Project)Charter inclusief Business Case.

Define meetbaar klantprobleem.png

Synoniem en/of alternatief

De Definitiefase heet in het Engels Define Phase.

Duur
Een Kaizen-Definitiefase kan 1 uur duren. Maar bij een organisatie zonder heldere prestatiecultuur of met gering klantbesef, ben je zo drie maanden verder. Meestal duurt deze fase echter niet langer dan 1 maand.

 

Define Quotes.png

 

 Green Belt