DMAIC staat voor Define, Measure, Analyze, Improve en Control. Het zijn de vijf stappen van het wereldwijd -veelvuldig gebruikte- probleemoplossend stappenplan die zorgen voor een gestructureerde manier om bedrijfsprocessen continu te verbeteren. In deze blogpost gaan we dieper in op de eerste fase: de zogenoemde DMAIC Define phase. Voor het gemak gebruiken we de Nederlandse term, namelijk de definitiefase.
De definitiefase maakt duidelijk wat het klantprobleem is en waar je met je team aan gaat werken. In deze fase verhelder je het probleem van de organisatie. Hierbij staan de pijnpunten van je klant centraal. Dit kunnen externe en/of interne klanten zijn.
De aanpak gaat als volgt:
- Begrijp kritieke klantbehoeften. Maak deze specifiek en meetbaar.
- Kies uit verschillende klantproblemen en baken het probleem af.
- Stel de projectgroep samen en krijg duidelijk wat de behoeften van andere belanghebbenden zijn.
- Samen met de probleemeigenaar moet je het eens worden over het (project)charter inclusief business case.
De hele definitiefase kan slechts één dag duren. Toch ben je bij een organisatie zonder heldere prestatiecultuur of met gering klantbesef zo drie maanden verder. Je kunt er van uitgaan dat deze fase met goede begeleiding niet langer dan één maand zou moeten duren.