• Jörgen Putman
    "Kwartjes bij mensen laten vallen en op basis daarvan samen blijvende resultaten neerzetten"

    Jörgen Putman

  • anne_banner.png
    "Het mooie aan Lean Six Sigma vind ik dat het onmogelijke mogelijk wordt gemaakt"

    Anne de Lange

  • Marcus Bergman
    "Samen aantoonbare doorbraken realiseren inspireert en smaakt naar meer"

    Marcus Bergman

  • Frank Ottink
    "Echte resultaten kun je alleen vasthouden als je het echt samen met je mensen en je management doet"

    Frank Ottink

  • Klaas Jan Oldenburger
    "Vanuit ieders eigen kracht samen écht verbeteren inspireert en geeft energie”

    Klaas Jan Oldenburger

  • Carolien ter Weijden
    "Ideeën zijn mooi, maar zonder uitvoering, blijven het ideeën"

    Carolien ter Weijden

  • Judy Pander
    "Getriggerd worden altijd out-of-the-box te denken doet continu verbeteren"

    Judy Pander

  • willem-banner-1.png
    "Lean Six Sigma is enorm krachtig in de zoektocht naar structurele verbeteringen”

    Willem Heijboer


Define_foto.jpg

DMAIC staat voor Define, Measure, Analyze, Improve en Control. Het zijn de vijf stappen van het wereldwijd -veelvuldig gebruikte- probleemoplossend stappenplan die zorgen voor een gestructureerde manier om bedrijfsprocessen continu te verbeteren. In deze blogpost gaan we dieper in op de eerste fase: de zogenoemde DMAIC Define phase. Voor het gemak gebruiken we de Nederlandse term, namelijk de definitiefase.

De definitiefase maakt duidelijk wat het klantprobleem is en waar je met je team aan gaat werken. In deze fase verhelder je het probleem van de organisatie. Hierbij staan de pijnpunten van je klant centraal. Dit kunnen externe en/of interne klanten zijn.

 De aanpak gaat als volgt:

  • Begrijp kritieke klantbehoeften. Maak deze specifiek en meetbaar.
  • Kies uit verschillende klantproblemen en baken het probleem af.
  • Stel de projectgroep samen en krijg duidelijk wat de behoeften van andere belanghebbenden zijn.
  • Samen met de probleemeigenaar moet je het eens worden over het (project)charter inclusief business case.

De hele definitiefase kan slechts één dag duren. Toch ben je bij een organisatie zonder heldere prestatiecultuur of met gering klantbesef zo drie maanden verder. Je kunt er van uitgaan dat deze fase met goede begeleiding niet langer dan één maand zou moeten duren.

Vraag

Sanne Nieuwenhuijse
Door Sanne Nieuwenhuijse

“Door medewerkers zelf te leren continu verbeteren, kun je een team zien opbloeien en pas écht impact hebben”