Hoofdstukken
Voice Of the Business | Lean Six Sigma Partners
Doel In het kort Meer te weten komen over VOB? Klik dan hier en schrijf je in voor de Green Belt training. Toelichting Klanteisen en klantentevredenheid (KTV) kun je herleiden tot drie dimensies: kwaliteit, tijd en kosten. Deze dimensies kun je vaker specifiek en meetbaar krijgen dan je denkt. Denk bij kwaliteit bijvoorbeeld aan meetbare defecten of conformiteiten. Een probleem wordt ook omschreven in holistische begrippen als ‘cultuur’ of ‘beleving’. Een begrip als ‘beleving’ klinkt natuurlijk prachtig, maar we bedoelen er impliciet ook mee dat we weinig specifiek inzicht hebben in wat echt belangrijk is. De kunst van DMAIC-verbeterprojecten is om dat uiteindelijk wel specifiek te krijgen, en aantoonbaar (meetbaar) te verbeteren. Aanpak Gangbare aanpak binnen Lean Six Sigma: • Groepeer deze informatie in relevante categorieën • Prioriteer ze voor een verdere afbakening van je ‘probleemgebied’, bijvoorbeeld met een Paretodiagram of Kanoanalyse. Uiteraard binnen de strategische doelen • Vertaal klantbehoeften (uiteindelijk) in een beperkt aantal meetbare projectdoelen Je kunt dit niet onvoorbereid doen. Denk bijvoorbeeld aan hoe je workshopsessies uitvoert en hoe je doorvraagt. Soms heb je ook veel plezier van apparatuur of software (data-analyse tools, videocamera’s met randapparatuur, et cetera). Synoniem en/of alternatief Duur Overzicht methoden klantbehoefte bepalingVoorbeeld Overzichtstabel van VOC-methoden
|