• Sanne Nieuwenhuijse
    “Door medewerkers zelf te leren continu verbeteren, kun je een team zien opbloeien en pas écht impact hebben”

    Sanne Nieuwenhuijse

  • Jörgen Putman
    "Kwartjes bij mensen laten vallen en op basis daarvan samen blijvende resultaten neerzetten"

    Jörgen Putman

  • anne_banner.png
    "Het mooie aan Lean Six Sigma vind ik dat het onmogelijke mogelijk wordt gemaakt"

    Anne de Lange

  • Tom van der Laan
    "Mensen zelf in beweging zien komen richting een verbeterd resultaat werkt stimulerend"

    Tom van der Laan

  • Marcus Bergman
    "Samen aantoonbare doorbraken realiseren inspireert en smaakt naar meer"

    Marcus Bergman

  • Frank Ottink
    "Echte resultaten kun je alleen vasthouden als je het echt samen met je mensen en je management doet"

    Frank Ottink

  • Klaas Jan Oldenburger
    "Vanuit ieders eigen kracht samen écht verbeteren inspireert en geeft energie”

    Klaas Jan Oldenburger

  • Carolien ter Weijden
    "Ideeën zijn mooi, maar zonder uitvoering, blijven het ideeën"

    Carolien ter Weijden

  • Judy Pander
    "Getriggerd worden altijd out-of-the-box te denken doet continu verbeteren"

    Judy Pander

Bewust worden en herkennen van typen verspilling in je processen? Lean Six Sigma hanteert het acroniem TIMWOODS.

BLOG_waste.jpeg

 


TIMWOOD is een acroniem voor de zeven soorten verspilling die Taiichi Onno bij Toyota definieerde. Later kwam daar nog de S van Skills bij. TIMWOODS staat voor:

  • Transport: onnodig verplaatsen van info en materiaal
  • Inventory: Teveel (tussen)voorraad
  • Motion: Onnodig bewegen van mensen
  • Waiting: Wachten op andere processen en acties
  • Overproduction: Meer diensten maken of leveren dan de klant vraagt
  • Overprocessing: Meer doen/ bewerken per dienst, dan de klant wenst
  • Defects: Fouten maken en herstelwerkzaamheden
  • Skills: Talent en kunde van mensen onbenut laten

Om een duidelijk beeld te krijgen van verspilling, kijk je met de ogen van een kritische klant naar je proces. Want uiteindelijk bepaalt de klant voor welke waarde-toevoegende activiteiten hij/zij wil betalen, en waarvoor niet (meestal verspilling). Een minder bekend acroniem voor verspilling, is het Nederlandstalige alternatief genaamd VERSTOPT. Voor meer informatie hiervoor, verwijzen wij naar ons LSSP Trainingsboek.

Verspillingen (TIM WOODS) zijn de activiteiten die vanuit de klant bezien niet interessant zijn, en die geen hogere prijs van het product of de dienst rechtvaardigen. Hieronder vallen ook corrigerende acties om de gevraagde kwaliteit te leveren. Het aandeel van deze activiteiten in het proces is vaak relatief groot, maar dient zo klein mogelijk te zijn.

Geïnteresseerd in methodieken die verbeterresultaten laten zien? Bekijk de content van de LEAN of LEAN SIX SIGMA GREEN BELT training via deze link: 

Green Belt

 



 

Tom van der Laan
Door Tom van der Laan

"Mensen zelf in beweging zien komen richting een verbeterd resultaat werkt stimulerend"